1968

De inspiratie

Tijdens een van hun studiereizen in de Verenigde Staten overwegen Maurice Cauwe, voorzitter van de distributiegroep GB, en zijn rechterhand Jacques Dopchie om het fastfoodconcept dat in Amerika al sinds de jaren 1940 een groot succes kent, in Europa in te voeren. In 1970 wordt Quick Restaurants opgericht.

1971

Ons logo

Gestileerde oranje Q met daarin de letters GB in een witte rechthoek op een donkerrode ondergrond. De naam "Quick" staat eveneens in het oranje.

1971

De eerste stappen in België

Op 2 juli opent de eerste Quick zijn deuren in Schoten, nabij Antwerpen. Een tweede restaurant volgt in hetzelfde jaar in Waterloo, ten zuiden van Brussel. Ze zijn gevestigd op de parking van de GB-hypermarkten. Het is een extra service die GB aanbiedt om de klanten van zijn supermarkten aan zich te binden. In tegenstelling tot selfservicerestaurants zijn de voedingswaren hier verpakt, ook wanneer ze ter plaatse worden verbruikt. Het concept is zo nieuw dat de klanten aan de kassa een beknopte handleiding meekrijgen.

1975

Verovering van de stadscentra

Het park telt 5 restaurants die allemaal buiten de bebouwde kom liggen. Om nieuwe klanten aan te trekken, stapt Quick af van het Amerikaanse model dat zich beperkt tot ontwikkeling in de stadsrand. Het merk besluit zich te vestigen in het centrum van Brussel, Gent, Luik en Antwerpen. Een primeur! 'De restaurants van de vrijheid' zoals de keten ze zelf noemt, vallen in de smaak. Quick groeit in de ogen van het publiek uit tot een echt restaurant en wordt niet langer als snackbar gezien.

1978

Franchise in Bascule

In november opent de eerste franchisenemer een Quick-restaurant in de Brusselse wijk Bascule. In Frankrijk wordt het eerste franchiserestaurant in 1991 geopend in Flins-sur-Seine. In 2015 wordt 75 % van het netwerk uitgebaat door franchisenemers, d.w.z. onafhankelijke ondernemers.

1980

Begin van de internationale uitbreiding

Op 7 juli zet Quick zijn eerste stappen op Frans grondgebied met de opening van een restaurant in Aix-en-Provence op de Cours Mirabeau. Daarna volgen het Groothertogdom Luxemburg in 1982 en ook Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Nederland, Réunion, Rusland, Nieuw-Caledonië en, wat later, Martinique.

1981

Quick lanceert de drive-in

Tien jaar na de oprichting opent Quick in Waterloo (België) zijn eerste restaurant met bediening achter het stuur en vindt het merk de term 'drive-in' uit. Het Engelse 'drive through' was voor veel Europeanen moeilijk uit te spreken. Het concept is zo nieuw dat aan de klanten moet worden uitgelegd hoe deze nieuwe service werkt, namelijk dat ze een bestelling kunnen doorgeven zonder uit de auto te komen, en dat van het begin tot het einde van de bestelling.

1982

Ons logo

Gestileerde oranje Q met daarin de letters GB in een witte rechthoek met oranje rand op een witte achtergrond. De naam "Quick" staat in het zwart en wordt gevolgd door de vermelding "hamburger restaurant".

1983

Verse producten veroveren de kaart

Volwaardige maaltijdsalades verschijnen op de kaart. Gevolgd door mineraalwater als alternatief voor frisdrank in 1988, verse fruitsalade in 1992 en yoghurt in het aanbod voor volwassenen in 1998.

1987

Ons logo

Gestileerde witte Q in een rode vierhoek op een wit vlak met dezelfde vierhoekige vorm waarin in het rood de naam "Quick" staat. De letters GB en de vermelding "Hamburger restaurant" zijn verdwenen.

1987

Kindvriendelijk restaurant

In hetzelfde jaar lanceert Quick de Magic Box, een menu bestaande uit een hamburger, een portie frietjes, een drankje en een speelgoedverrassing, en de eerste speelruimte speciaal voor de allerkleinsten. In 1996 zal Quick een voortrekkersrol spelen door drinkyoghurt in zijn kindermenu te introduceren. In 2004 komt er een speciaal aanbod voor de oudere kinderen tot stand, het Menu Top.

1991

Ons logo

Hetzelfde logo als ervoor, maar de witte vierhoek is gestileerder uitgevoerd.

1993

Quick en de planet

Oprichting van de dienst Kwaliteit en Milieu. Quick maakt strategische en verantwoorde keuzes om de natuurlijke hulpbronnen te beschermen en de ecologische voetafdruk van zijn activiteiten te beperken. In 1996 maakt polystyreen in de vervaardiging van de verpakkingen definitief plaats voor geheel biologisch afbreekbaar, composteerbaar en recycleerbaar karton, wat de afvalberg drastisch verkleint.

1993

Ons logo

Gestileerde witte Q in een rode rechthoek op een witte achtergrond. De rechthoek omvat het logo en de naam "Quick".

2004

Plezier en evenwicht gaan wel degelijk samen

Lancering van het programma Smaak & Voeding dat is opgesteld rond duidelijke doelstellingen: consumenten volledig transparante informatie verstrekken, een gevarieerde en kwaliteitsvolle voeding bevorderen en jongeren aanzetten tot een gezonde levensstijl. Voortaan zijn op de verpakkingen voedingsetiketten terug te vinden met vermelding van de hoeveelheid calorieën, eiwitten, vetten, koolhydraten en zout die een product bevat en de verhouding ervan ten opzichte van de dagelijkse voedingsbehoeften van elke persoon: mannen, vrouwen of kinderen. Sinds 2005 bevatten de sauzen van de tijdelijke hamburgers nooit meer dan 30 % vet. Sinds 2007 wordt er geen zout meer op de frietjes gestrooid.

2008

De smaak beter te leven

Oprichting van het Instituut Quick, de toekomstgerichte eenheid van de Groep, om acties van algemeen belang te voeren en mogelijke verbeteringen en ideeën rond nieuwe consumptiewijzen te bedenken en te testen. Het Instituut Quick steunt het Franse Institut des Rencontres de la Forme en de operatie 'Jump ta forme!' (Spring je fit), georganiseerd in samenwerking met steden die zich inzetten voor het Franse nationale voedings- en gezondheidsplan Programme National Nutrition Santé (PNNS). Doelstelling: sport en lichaamsbeweging promoten bij kinderen van 7 tot 10 jaar in de stedelijke volkswijken waar een zittende levensstijl het meest voorkomt.

2009

Ons logo

Hetzelfde logo als dat van 1993 met de toevoeging van de vermelding "Je gaat voor zijn smaak" rechts naast de rode rechthoek.

2011

Quick Lab

Quick viert zijn 40-jarige bestaan en stelt een originele ervaring voor waarbij studenten en het merk van gedachten wisselen over de toekomst. Tweehonderd studenten van 10 scholen voor architectuur en toegepaste kunst in Frankrijk en België denken een semester lang na over de maatschappij van 2050 en de plaats die de hamburgerfastfood en Quick daarin innemen.

2014

Grootste hamburgerketen van Europese oorsprong

Quick is nr. 1 op de markt van hamburgerrestaurants in België en Luxemburg en nr. 2 in Frankrijk.

2015

Ons logo

Het logo ondergaat een gedaanteverwisseling om bij te dragen aan de verspreiding van de nieuwe waarden van het merk: een 'morphing'-operatie voor een eenvoudiger en moderner logo dat meer impact heeft. De figuratieve suggestie van het huis verdwijnt om tot de belangrijkste identiteitskenmerken van het logo terug te keren, namelijk de initiaal 'Q' en de rode kleur. De vorm wordt vereenvoudigd tot een levendiger en veel dynamischer afgeschuind patroon. De initiaal wordt moderner en ronder. De oorspronkelijke rode kleur krijgt een verzadigder karakter.

4-7 jaar

Kinderen zijn dol op de Magic Box met zijn zelf samen te stellen menu en de leuke verrassing!

Hamburger, Cheeseburger, Chicken Dips of Fish'n Dips

Kleine Friet

Kleine Softdrink, Vruchtensap, Capri Sun of Spa

Kinderijsje, Mini Yop, P’tit Dros of Funny Fruit

De verrassing is altijd Magic!

en momenteel als cadeautje

4 op ’n rij

Wie is het?

Dokter Bibber

Hippo Hap

8-11 jaar

Naarmate de kinderen groter worden, krijgen ze meer trek en verandert ook hun speelgedrag. Met de Fun Box verzekeren we je dat je oudere kinderen het net zo naar hun zin hebben als hun jongere broers en zusjes!

Hamburger, Chicken Dips, Giant, Cheeseburger, King Fish, Fish'n Dips of Chicken Filet

Kleine Friet

Kleine Softdrink, Vruchtensap, Capri Sun of Spa

Kinderijsje, Yop, P’tit Dros of Funny Fruit

Een verrassing zo cool dat je vrienden jaloers zullen zijn!

en momenteel als cadeautje

Strandpalletjes

Ice Cream Pops

Ice Cream Pops

Ice Cream Pops

Ventilator

Strandbal

Drinkbeker